Tijdens één van mijn fietstochtjes werd mijn aandacht getrokken door een struik met pluizige bollen. De fijne draadjes van deze uitgebloeide bloemen glansden in de zon. Door de bijzondere structuur van deze bloemen kwamen de foto’s van de Duitse fotograaf Karl Blossfeldt (1865-1932) in mijn gedachten. Blossfeldt fotografeerde zijn planten altijd met een neutrale achtergrond. Dus, een paar takken in mijn fietstas en thuis aan de slag.
Fotograferen van structuur en vormen.
Blossfeldt was een pionier op het gebied van botanische fotografie. Hij was beeldhouwer en leraar aan de Academie voor Toegepaste Kunsten in Berlijn. En een amateurfotograaf met veel interesse voor de plantenwereld. Fotografie was voor hem een nuttig hulpmiddel om de schoonheid van planten aan zijn leerlingen te laten zien. Hij bouwde vermoedelijk zelf een camera waarmee hij zijn planten tot wel 45 maal kon vergroten. Enorm knap, vind ik, in vergelijk met de technieken en mogelijkheden die we nu hebben.
Fotograferen van kleur en licht.
Net als Blossfeldt gebruik ik een neutrale achtergrond van fotokarton. En ik knip de overtollige takjes weg. Daarna schik ik de tak zodanig, dat het zonlicht op de pluizige draden valt. Ik fotografeer op de zolder met een dakraam op het zuiden. Het licht schijnt van links boven op mijn onderwerp. Mijn plan was om de resultaten om te zetten naar zwartwit. Maar tijdens het experimenteren merkte ik dat juist de combinatie van kleuren en het licht mij meer aanspreken. Geel/oranje en blauw zijn elkaars complementaire kleuren en versterken elkaar. En door de blauwe achtergrond komt de transparantie van de pluizige draden beter tot zijn recht.
Blossfeldt kon nog niet kiezen voor kleurenfotografie. Voor ons is de keus soms moeilijk en persoonlijk. Maar ligt de nadruk op de vorm en de structuur dan kan zwartwit een goede keus zijn. Kijk maar naar de foto’s van Blossfeldt. Daarin zijn vorm en structuur beeldbepalend. Dat was ook zijn eerste bedoeling. Een voorbeeld voor zijn beeldhouwleerlingen. Op latere leeftijd werd zijn fotografische talent en werkwijze ontdekt en zijn er meerdere boeken gepubliceerd met zijn foto’s.
Onder andere: ‘Art Forms in Nature’ (1928) en ‘Art Forms in Nature, Second Series’ (1932)
De tak is waarschijnlijk van een Bosrank. Bron: een vergelijkbaar plaatje op Google.