Straatfotografie

Tips hoe je mensen fotografeert op straat

10 maart 2022

Straatfotografie, en dan vooral mensen fotograferen is een lastig onderwerp. Stiekem mensen fotograferen is niet toegestaan en vind ik ook geen optie. Want hoe zou je het zelf vinden als je wordt gefotografeerd zonder dat je het weet? Toestemming vragen en contact maken met onbekenden is voor veel fotografen een barrière. Ook begrijpelijk, maar juist dat extra stapje maakt het fotograferen van mensen leuker en interessanter. Mijn ervaring met het fotograferen van onbekende mensen is tot nu toe erg positief. In deze blog vertel ik hoe ik te werk ga.

Toon interesse in je modellen

Zorg er allereerst voor dat je camera goed staat ingesteld en daarna spreek je de persoon aan. Vraag niet alleen om toestemming maar laat ook blijken dat je geïnteresseerd bent in de persoon. En juist dat laatste is het belangrijkste. Toon oprechte interesse. Met een enthousiast verhaal leg je uit waarom juist deze persoon zo interessant is. Bijvoorbeeld de houding, de uitstraling of de compositie. Je weet zelf wel waarom je voor een bepaalde situatie kiest. Succes verzekerd!

Het beslissende moment

Het kan natuurlijk dat het beslissende moment weg is wanneer je eerst toestemming gaat vragen. Zie de foto hierboven. Eerst de foto maken, het resultaat laten zien en dan toestemming vragen kan ook. Bij deze mensen was het geen probleem. Beide echtparen wilden zelfs nog eens poseren voor mij.

Bovenstaande foto’s heb ik afgelopen februari gemaakt tijdens het carnaval in Viareggio, Italië. Voor deze gelegenheid heb ik alleen mondelinge toestemming gevraagd. En naar een aantal mensen heb ik een foto gestuurd.

Ook tijdens mijn bezoek aan de Galleria dell’Accademia was ik gefascineerd door de bezoekers. Vooral deze jongeren die waarschijnlijk de opdracht hadden om de beroemde David van Michelangelo na te tekenen. Een foto maken op je smartphone en overtrekken is ook een oplossing…

Mensen fotograferen als kunstobject

En niet alleen David en de jongeren hadden mijn aandacht. Ik was op zoek naar het standpunt van de Duitse fotograaf Thomas Struth. Met zijn serie Audience onderzocht hij hoe bezoekers zich gedragen in verschillende musea. Zo ook in de Galleria dell’Accademia. Geïnspireerd door de foto’s van Thomas Struth wordt het publiek nu mijn kunstobject.