Fotograferen in een surrealistisch landschap

De tweede Maasvlakte

17 februari 2020

Dit nieuwe stukje Nederland stond al lang op mijn lijstje. En ik heb beslist geen spijt van mijn bezoek. De stranden zijn uitgestrekt en leeg. Het licht is bijna net zo mooi als het Zeeuws licht. Ook het industriële landschap biedt genoeg foto uitdagingen. En vergeet vooral niet de Zandwacht te bezoeken. De Zandwacht is een kunstwerk van het kunstenaarscollectief Observatorium. Dit grote kunstwerk heeft een oppervlakte van 20 bij 40 meter en een hoogte van 12 meter. Het is gemaakt van zandkleurig beton.

De Zandwacht

‘We hebben ons laten inspireren door de manier waarop zand opwaait, de baan die het door de lucht beschrijft en hoe het weer neerdaalt. De Zandwacht toont een bevroren moment van hoe het landschap zichzelf vormt.’  Dit is een citaat van één van de makers. Een bevroren moment, dat moet een fotograaf altijd aanspreken. Wat mij het meeste aantrok was het kunstwerk in combinatie met de natuur. De doorkijkjes en de lijnen zorgen steeds weer voor een ander kader.

Lijnen en kaders

Meer dan een uur heb ik met mijn camera rond gelopen. Het viel niet mee om een goede compositie te vinden in deze wirwar van lijnen. Ook de schaduwen spelen mee bij het zoeken naar een goede compositie. Met de groothoek werden de pilaren en lijnen te overheersend en met een teleobjectief kon ik de sfeer niet goed weergeven. Ik houd het bij mijn favoriete objectief, 35 mm met een vast brandpunt. En volgens mij nog steeds de beste methode om tot goede resultaten te komen, lopen i.p.v. zoomen.

Elke kunstenaar begint met schetsen

In de voorbeelden hierboven zie je mijn worsteling om een goede combinatie te vinden tussen het kunstwerk en de natuur. Net als een kunstschilder zie ik deze oefeningen ook als schetsen. Neem de tijd, kijk terug naar je foto’s en analyseer je compositie. Wat kan er beter? Kan ik hier nog meer uithalen? En vergeet vooral niet te genieten van deze prachtige locatie.